World Period Group AB
Menssäkrad ägs av det sociala företaget World Period Group AB. Bakom företaget står två systrar, Terese Lann Welin och Jennie Lann. Affärsidén bidrar till ett öppet och hållbart samhälle då World Period Group AB arbetar aktivt mot 3 av de 17 globala målen. Visionen är att rättigheter kopplade till mens ska bli norm, vilket indirekt bidrar till alla Agenda 2030s viktiga mål.
Menssäkerhet är inte en övergående trend utan en ny samhällsnorm. Menssäkrad hjälper till genom att underlätta för företag och organisationer att ta steget helt enkelt!
Visionen är att rättigheter kopplade till mens ska bli norm.
Terese Lann Welin – CEO
Allt jag gjort i livet har lett mig hit. Nu kör vi!
Jag har länge arbetat med mens som rättighetsfråga. Förutom att jag startade kampanjen Menssäkrad 2017 så är jag grundare av den internationella projektplattformen My Period Is Awesome, som arbetar med rättighetsbaserade mensprojekt tillsammans med dedikerade lokala partners i Uganda, Rwanda och Sydsudan.
Menssäkerhet är en rättighet och inte ett mervärde. Det är en milstolpe för en jämställd och jämlik värld. Mensskydd är precis som toalettpapper ett basalt behov, men skam och tabu har gjort att vi inte sett det som det tidigare. Nu när vi vet bättre så kan vi rätta felet. Det är dessutom väldigt enkelt.
Ta kontakt med mig: terese@menssakrad.se
Jennie Lann – CMO
Jag älskar att vi skapar samhällsförändring tillsammans med våra kunder.
Genom hela mitt yrkesliv har jag lyft jämställdhetsperspektivet och medvetandegjort ohälsosamma mönster och orättvisor på arbetsplatsen. Nu känns det otroligt meningsfullt att driva förändring på ett nytt sätt genom Menssäkrad, toalett för toalett.
Vi skapar förändring genom snygga och hållbara produkter som utmanar nuvarande normer och skapar nya. Tänk när ingen längre behöver känna sig otrygg pga en plötslig mens och jag kan ta de mensskydd jag behöver inne på vilken toalett som helst. Då är vi i mål! Fram tills dess ser vi oss som rebeller, en fantastiskt roll att kunna ta tack vare den gedigna kunskap som finns inom teamet.
Ta kontakt med mig: jennie@menssakrad.se
Hanna Hellström – Communication
Från att jag praktiserade på My Period Is Awesome 2018 har jag vetat att det är med mens jag ska jobba. Efter praktiken blev jag anställd och drev ett informationsprojekt, jag var med och lanserade Menssäkrad på Bokmässan 2019 och jag var med när Menssäkrad gick från kampanj till bolag. Den resan jag gjort tillsammans med My Period Is Awesome, Menssäkrad och hela teamet är på topp tre-listan av viktigaste saker som hänt mig. Men det har inte alltid varit så att jag stolt pratat om mens.
Innan jag ens fick mens skämdes jag för den. Jag skämdes för att jag fick den ”så sent”: alla hade redan fått den när jag till slut (på klassresa såklart) såg att trosan var blodig. Samma dag blödde jag igenom tampongen och gick runt med blod på jeansen, vilket jag sen skämdes enormt mycket för när jag upptäckte det. Hade någon sagt till mig där och då att jag om 14 år skulle jobba med mens hade jag aldrig trott på det. Men här är jag och har det absolut roligaste jobbet i hela världen!
Ta kontakt med mig: hanna@menssakrad.se
Louise Johansson – My Period Is Awesome
Skam relaterad till mens har varit en stor del av mitt liv. När jag var tolv år och bytte binda på toaletten i skolan stod killarna och bankade på dörren och skrek “Har du mens eller!?”. Jag skämdes enormt. Ämnen som rör vår sexuella och reproduktiva hälsa är så inbäddat skambelagda från tidig ålder, och där måste vi göra en förändring. Skammen kring mens ter sig olika uttryck, men finns i alla delar av världen. Jag vaknar på morgonen varje dag och känner mig peppad inför att göra mitt jobb för att krossa skammen.
Jag jobbar som Programme Manager på My Period Is Awesome, vi är en systerorganisation till Menssäkrad som driver kreativa internationella samarbetsprojekt, med fokus på sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter, och särskilt mens.
Thomas Huxley – CTO
When Menssäkrad first told me of their mission, and that they wanted me to be involved, I could not say no.
It’s an absolute privilege to be a part of a hard-working team who are helping to remove stigma, promote inclusion and equality, and improve the lives of menstruators. Seeing the results of our work with our clients and the positive reactions they receive is a rewarding experience. It’s also the reason why everyone should have menstrual protection, not just in their home, but in their workplace too.
Everyone can be a part of this new norm, and with Menssäkrad it’s simple.
Snacket i media
“Där behöver svenska företag menssäkras”
“Därför satsar JM på menssäkring”
“Nu är mens på agendan. Slut på hysch hyschet.”
“Mensskydd en självklarhet”
“Får du mens finns ingenting”
“Dagens unga ställer helt andra krav”
66% women-owned
I en värld där män bygger miljardbolag på feministiska budskap vill vi vara transparenta med våra ägarförhållanden. Där av vår women-owned certifieringen. Vi uppmanar andra bolag i vår bransch att vara lika transparenta och undvika femmes-washing.