World Period Group

Eller Menssäkrad med andra ord.

Menssäkrad ägs av det sociala företaget World Period Group AB. Bakom företaget står två systrar, Terese Lann Welin och Jennie Lann. Affärsidén bidrar till ett öppet och hållbart samhälle då World Period Group AB arbetar aktivt mot 3 av de 17 globala målen. Visionen är att rättigheter kopplade till mens ska bli norm, vilket indirekt bidrar till alla Agenda 2030s viktiga mål.

Menssäkerhet är inte en övergående trend utan en ny samhällsnorm. Menssäkrad hjälper till genom att underlätta för företag och organisationer att ta steget helt enkelt!

Visionen är att rättigheter kopplade till mens ska bli norm.

100% women-owned

I en värld där män bygger miljardbolag på feministiska budskap vill vi vara transparenta med våra ägarförhållanden. Där av den hemsnickrade women-owned certifieringen. Vi uppmanar andra bolag i vår bransch att vara lika transparenta och undvika femmes-washing.

Terese Lann Welin

Allt jag gjort i livet har lett mig hit. Det känns underbart att få använda alla strängar på min lyra.

Jag har aktivt arbetat med mens som rättighetsfråga i över sex år. Förutom att jag startade kampanjen Menssäkrad 2018 så är jag grundare av den internationella projektplattformen My Period Is Awesome. Plattformen arbetar med rättighetsbaserade mensprojekt och har idag dedikerade lokala partners i Uganda, Rwanda och Sydsudan.

Menssäkerhet är en rättighet och inte ett mervärde. Det är en milstolpe för en jämställd och jämlik värld. Mensskydd är precis som toapapper ett basalt behov, men skam och tabu har gjort att vi inte sett det som det tidigare. Nu när vi vet bättre så kan vi rätta felet. Det är dessutom väldigt enkelt.

Jennie Lann

Jag älskar vår mission. Den får mig att vakna med ett leende och jobba intensivt för att få det att hända.

Det är fantastiskt att jobba med kunder som brinner för att öka inkluderingen, jämlikheten och jämställdheten i sina verksamheter. Den taktiska samhällsförändringen vi genomför tillsammans skapar en ny norm som är här för att stanna.  

Efter 20 år som anställd på olika bolag driver vi nu detta bolag på socialt entreprenörskap. Det är en hisnande känsla att kunna plocka med sig godbitarna från mina erfarenheter, testa sig fram och ta ansvar för våra produkter hela vägen från idé till kund. 

Snacket i media

“Nu är mens på agendan. Slut på hysch hyschet.”

“Mensskydd en självklarhet”

“Får du mens finns ingenting”

“Dagens unga ställer helt andra krav”

“Känns bra att skapa trygghet”