Jag har aktivt arbetat med mens som rättighetsfråga i över sju år. Förutom Menssäkrad så startade jag den internationella projektplattformen My Period Is Awesome 2015 där jag tillsammans med engagerade aktivister vridit och vänt på frågor om mens, tabu och skam i otalet workshops, projekt och digitala kampanjer. Jag är samtidigt en ganska eftertänksam person, vilket gör att jag grubblar mycket om det är något som skaver. Jag vill alltid komma ner till roten på ett problem och rucka på rötter.
Ur det ständiga grubblandet och min praktiska erfarenhet har Menssäkrad fötts. Ett socialt företag med ett rättighetsperspektiv. För Menssäkrad är det viktigt att vi menssäkrar på rätt sätt. Att vi tänker till och inte väljer enkla lösningar för att slippa kostnader och samtal om mens på jobbet och i skolan.
Menssäkerhet är en rättighet och inte ett mervärde. Mensskydd är precis som toalettpappret ett basalt behov, men skam och tabu har gjort att vi inte sett det som det tidigare. Menssäkerhet skapar dessutom rejäla ringar på vattnet för jämställdheten och jämlikheten, men vi får inte ta genvägar. Vi ska alltid menssäkra enligt tre principer:
Första principen: Binda och tampong.
Menssäkra alltid med binda och tampong. Att endast erbjuda tampong utesluter hälften av användarna. Det vet vi av erfarenhet men vi kan också kika på marknaden som visar att försäljningen av bindor, både i Sverige och internationellt, är större än av tamponger. Självklart vill vi och våra kunder att så många som möjligt ska känna sig inkluderade i en menssäkring. Väldigt många kan inte och vill inte använda tampong. Anledningarna är många som tex. känsligt underliv, pågående infektion eller att man helt enkelt inte vill stoppa in något i kroppen. Bindan används också på andra sätt, tex vid urinläckage.
Andra principen: Mensskydden ska finnas inne på toaletten. På alla toaletter.
Det är inne på toaletten som de flesta upptäcker att de har mens och det är inne på toaletten som de byter mensskydd. Precis som toalettpapper ska mensskydden finnas nära toalettstolen så de går att nå dem därifrån. Ett menssäkert toalettbesök innebär alltså att jag bara behöver besöka toaletten en gång och inte två. Att behöva hämta mensskydd i ett anmält rum kan dessutom leda till ökad stigmatisering. Att vissa helt enkelt inte vågar hämta mensskydd när det finns risk för att andra ser. Det är heller inte rimligt att begära att en medarbetare med mens ska behöva leta efter en menssäkrad toalett. En person med mens ska kunna använda alla toaletter på arbetsplatsen. Lika tillgängligt som toalettpapper är devisen.
Tredje principen: Lita på medarbetarna. Dom tar det dom behöver.
Kanske den allra viktigaste principen. Vi måste lita på våra medarbetare! Den främsta oro som kunder uttrycker är att medarbetarna ska ta för mycket mensskydd. Varför ska just mensskydden begränsas och inte kaffet, frukten eller kontorsmaterialet? Det är först när vi slutat behandla mensskydd som en lyxprodukt som vi kan säga att vi uppnått riktig förändring.
I tider när de flesta organisationer strävar efter en kultur med ökat självledarskap rimmar automater med fördröjning illa. Mensskydd ska inte ransoneras ut. Vilka signaler om tillit sänder det? Nej, släpp kontrollen och lita på att medarbetare tar vad dom behöver. Det vinner vi alla på.
Menssäkrad ägs av det sociala företaget World Period Group AB. Bakom företaget står två systrar, Terese Lann Welin och Jennie Lann. Affärsidén bidrar till ett öppet och hållbart samhälle då World Period Group AB arbetar aktivt mot 3 av de 17 globala målen. Visionen är att rättigheter kopplade till mens ska bli norm, vilket indirekt bidrar till alla Agenda 2030s viktiga mål.